Linux-säätiö osallistuu pelikehitykseen uudella Open 3D Foundation -säätiöllä

Amazonin Lumberyard-pelimoottorin uuden avoimen lähdekoodin version avulla Open 3D Foundation toivoo olevansa apuväline 3D-pelien kehittäjille, jotka ovat huolissaan kaupallisista lisenssirajoituksista.

” data-credit=”Image: Artur, Getty Images/iStockphoto”>opensource.jpg

Kuva: Artur, Getty Images/iStockphoto.

Linux Foundation on julkistanut uuden projektin, josta 3D-pelien kehittäjät ovat varmasti kiinnostuneita. Open 3D Foundation -nimellä kulkeva hanke käynnistyy uuden Open 3D Engine -moottorin (O3DE) kanssa, joka on Amazon Web Servicesin myötävaikutuksella syntynyt uusi versio Amazonin Lumberyard-pelimoottorista.

Yli 20 perustajaosapuolen, kuten Adoben, Huawein ja Nianticin, kanssa Open 3D Engine -hankkeen tavoitteena on ”antaa kehittäjille ja sisällöntuottajille mahdollisuus rakentaa 3D-kokemuksia ilman kaupallisia ehtoja”, The Linux Foundation sanoo lehdistötiedotteessa.

KATSO: 5 Linux-palvelinjakelua, joita sinun pitäisi käyttää (TechRepublic Premium)

3D-moottorit ovat sekä nykyaikaisten pelien että muilla aloilla käytettävien simulointiohjelmistojen perusta. AWS:n panos O3DE:hen tarkoittaa, että kehittäjät voivat nyt luottaa avoimen lähdekoodin yhteisöön, avoimiin arkistoihin, kehittäjätapahtumiin, foorumeihin ja ”uuteen ekosysteemiin, jonka avulla kehittäjät ja sisällöntuottajat voivat rakentaa, jakaa ja levittää mukaansatempaavia 3D-maailmoja”, The Linux Foundation sanoi.

”Uusi Open 3D Foundation antaa vihdoin pelien ja moottorien kehittäjille mahdollisuuden vaikuttaa merkittävän AAA-luokan 3D-moottorin suuntaan, jota maailmanlaajuinen avoimen lähdekoodin yhteisö ylläpitää pitkällä aikavälillä”, sanoo Chris Aniszczyk, Linux Foundationin teknologiajohtaja. Aniszczykin mukaan myös terveydenhuolto, autoteollisuus ja muut 3D-simulaatioita tarvitsevat alat hyötyvät.

Open 3D Engine -moottorissa on ominaisuuksia, joiden ansiosta sillä voidaan kehittää AAA-tuotteita, kuten monisäikeinen fotorealistinen renderöinti, laajennettavissa oleva 3D-sisältöeditori, dataan perustuva animaatio, solmupohjainen visuaalinen skriptaaminen ja komponenttipohjainen arkkitehtuuri. O3DE kykenee myös tulkitsemaan C++:lla, LUA:lla ja Pythonilla kirjoitettua koodia.

”Olemme ylpeitä voidessamme tarjota 3D-kehitysyhteisölle esteettömän, AAA-kykyisen reaaliaikaisen 3D-moottorin, jossa on yksi alan laajimmista integroiduista 3D-kirjoitustyökaluista… uskomme, että [avoimen lähdekoodin] vaihtoehto mullistaa reaaliaikaisen 3D-kehityksen, kuten Linux teki käyttöjärjestelmille ja Apache teki webille”, sanoo AWS:n tekniikan johtaja Bill Vass.

Open 3D Foundation jaetaan eturyhmiin, jotka ovat erikoistuneet O3DE:n isännöintiin, käyttöön ja koodaukseen tarvittaviin eri elementteihin, kuten rakennus-/kehitysputkeen, simulointimoottoriin, verkko- ja pilvipalveluihin, esitystapaan, dokumentointiin, tietoturvaan, sisällön luomiseen ja muuhun.

KATSO: Rust: Mitä kehittäjien on tiedettävä tästä ohjelmointikielestä (ilmainen PDF). (TechRepublic)

Open 3D Enginen testaamisesta kiinnostuneet löytävät kehittäjien esikatseluversion GitHubista tästä päivästä alkaen. O3DE-yhteisö järjestää O3DEConin 12. lokakuuta 2021, ja O3DE järjestää paneelin vuoden 2021 Game Developer Conference -tapahtumassa 22. heinäkuuta. Kehittäjät ja organisaatiot, jotka haluavat lisätietoja, löytävät Open 3D Foundationin verkosta.

Katso myös