Office OS -yritys haluaa tehdä kotoa käsin työskentelyn ja hot deskingin lopettamisesta hauskempaa kuin turhauttavaa.

Envoy aloitti Desksin testaamisen marraskuussa, ja varausten määrä on kasvanut huimasti toimistojen avautuessa uudelleen.

Diverse businesspeople shaking hands during meeting in office

Kuva: iStockphoto

Toimisto-käyttöjärjestelmäyritys Envoy lanseerasi tänään Desksin, jonka tarkoituksena on helpottaa kollegoiden yhteistä pöytävarausta ja helpottaa siirtymistä takaisin toimisto-elämään. Alusta mahdollistaa toistuvat varaukset ja kerää tietoja siitä, miten ja kuinka usein työntekijät käyttävät toimistotilaa.

Yksittäiset henkilöt voivat varata yksittäisen paikan ja kutsua kollegoita varaamaan paikan läheltä. Esimiehet voivat kutsua koko tiimin toimistoon ja varata tilan yhdessä.

Yritys on havainnut työpöytävarausten kysynnän kasvaneen, ja Envoy-varaukset kasvoivat 95 prosenttia huhti-toukokuusta 2021, ja pelkästään toukokuussa tehtiin yli 113 000 varausta.

Aikaisemmin hot desking oli vain sitä, että varmistettiin, että sinulla on paikka istua, mutta nyt tavoite on erilainen, sanoo Envoyn perustaja ja toimitusjohtaja Larry Gadea.

”Nyt kyse on yhteistyöstä ja siitä, että sinä ja tiimisi saatte paikat yhdessä, ette eri kerroksissa”, hän sanoi. ”Sen ympärille olemme rakentaneet tuotteen.”

KATSO: Ohjelmistot palveluna (SaaS): (ilmainen PDF) (TechRepublic)

Envoy lanseerasi palvelun beta-version marraskuussa auttaakseen yrityksiä sopeutumaan hybridi-työympäristöön, täyttämään sosiaalista etäisyyttä koskevat ohjeet ja keräämään tietoja toimistotilojen käytöstä. Yhtiön mukaan 400-500 yritystä käytti varausohjelmiston beta-versiota.

Envoyn tuotepäällikkö Alex Haefner sanoi, että palvelulla on mahdollisuus parantaa toimistoon palaamisen kokemusta ihmisille, jotka eivät välttämättä ole innostuneita kotoa käsin työskentelyn tai hot deskingin lopettamisesta.

”Ihmisille, jotka eivät ole palanneet, työpaikan on ansaittava se”, hän sanoi. ”Uskomme, että salaisuus on saada ryhmät palaamaan yhteen.”

Gadea sanoi, että se tahti, jolla asiakkaat ottavat tuotteen käyttöön, yllätti hänet.

”’Palataan takaisin elo- ja syyskuussa’ on muuttunut ’Palataan takaisin nyt'”, hän sanoi.

Gadea sanoi, että noin 25 prosenttia hänen työntekijöistään on palannut toimistoon. Yritys käyttää omaa ohjelmistoaan – koiranruokinta on Gadean mukaan yritykselle hyvin tärkeää – ja 60 prosenttia Envoyn työntekijöistä käytti Desks-palvelua varatakseen työpöydän tiistaina.

Hän sanoi, että tiukkojen kehitysaikataulujen noudattaminen vaatii kehittäjiltä enemmän etukäteissuunnittelua, ja se on helpompaa tehdä kasvokkain kuin etätyönä.

Palvelu sisältää muun muassa raportoinnin siitä, kuka tulee toimistoon ja kuinka usein, käyttävätkö ihmiset neuvotteluhuoneita ja muita tiloja varauksen tekemisen jälkeen ja mitä tiloja käytetään eniten.

Gadea ennustaa, että yritykset käyttävät näitä tietoja mittaamaan, kuinka hyvin hybridityösuunnitelma toimii.

”Emme tiedä, missä asiat ovat kuuden tai 12 kuukauden kuluttua, ja nämä tiedot auttavat yrityksiä tekemään pidemmän aikavälin päätöksiä”, hän sanoi.

”Niiden ihmisten osalta, jotka eivät ole palanneet, työpaikan on ansaittava se.” – Alex Haefner, Envoy

Gadea odottaa myös, että yritykset rakentavat alustalle tiettyyn tarpeeseen sopivia palveluja.

”Yritys voisi integroida Desksin omiin järjestelmiinsä ja käyttää televisioruutua näyttämään, kuka on toimistossa”, hän sanoi. ”Ihmiset tulevat yllättymään siitä, että työpaikka voi antaa heille näitä tietoja.”

Ymmärrys siitä, miltä hybridi näyttää

Envoy tutki hiljattain yli 800 työpaikan johtajaa eri puolilta maailmaa ymmärtääkseen heidän työhönpaluusuunnitelmiaan ja prioriteettejaan. Tutkimuksessa kysyttiin, miten yritykset aikovat käyttää toimistotiloja:

  • 45 prosenttia kaikista johtajista sanoi, että ne siirtyvät sekamalliin, jossa on joitakin pysyvästi osoitettuja työpöytiä ja joitakin hot desking-tiloja.
  • 14 prosenttia ilmoitti siirtyvänsä kokonaan hot desking -malliin, jossa ei ole pysyvästi osoitettuja paikkoja.
  • 18 prosenttia on vähentänyt työpöytien kokonaismäärää ja lisännyt kokoustiloja.

Haefnerin mukaan palvelu on rakennettu niin, että se mahdollistaa räätälöinnin riippumatta siitä, vaatiiko yritys todistuksen rokotuksista tai terveystarkastuksista, asettaako se säännöt toimipaikkakohtaisesti vai muuttaako se sääntöjä ajan mittaan.

”Meillä oli eräs asiakas Australiassa, jossa tuhannet työntekijät kävivät päivittäin”, hän sanoi. ”Säännöt näyttävät hyvin erilaisilta yrityksestä toiseen.”

Varauspalvelun avulla työntekijät voivat myös tarkistaa vieressään istuvan henkilön profiilin, mikä on hyödyllinen ominaisuus, koska monet yritykset palkkasivat pandemian aikana paljon uusia työntekijöitä.

Desks oli alun perin sovellus, mutta yritys tajusi, että se tarvitsi myös web-käyttöliittymän. Alustalla on myös yli 70 integraatiota muihin palveluihin, kuten Microsoft Teamsiin ja Slackiin.

Kyselyssä kysyttiin myös hybridimalliin liittyvistä suurimmista huolenaiheista. Yritysjohtajat sanoivat seuraavaa:

  • 40 prosenttia – muuttuvien sääntöjen ja määräysten noudattaminen.
  • 35 % – viruksille altistuminen ja työntekijöiden sairastuminen
  • 33 % – ryhmät eivät halua palata tai tilat jäävät käyttämättä.
  • 23 % – aikataulutus on haastavaa.
  • 19 % – etätyötä tekevät työntekijät kokevat olevansa epäedullisessa asemassa, vaikka he tekevät parhaansa luodakseen osallistavan työtilan.
  • 15 % – heillä ei ole riittävästi oikeanlaisia tiloja käytettävissä.

Katso myös